Johan Dorrestein (1950) stopt per 1 januari 2021 als zakelijk directeur van de Cello Biënnale Amsterdam. Samen met cellist en oprichter Maarten Mostert gaf hij 11 jaar lang vorm aan de Cello Biënnale en aan het daarvan deel uitmakende Nationaal Cello Concours.

Johan: “Het voelt heel dubbel. Ik voel dat het genoeg is en tegelijkertijd weet ik dat ik een punt zet achter een ongelofelijk mooie episode in mijn leven. Toen Maarten mij, als oude vriend, in 2009 vroeg om hem te komen helpen bij zijn Cello Biënnale, wist ik niet goed waar ik aan begon en kon ik niet vermoeden dat er zo’n lange en bijzondere tijd zou aanbreken waarin veel, zo niet alles mogelijk was, waarin zoveel moois voorbij zou komen, waarin ik zoveel geweldige musici zou ontmoeten en waarbij elke festivaleditie de vorige nog weer leek te kunnen overtreffen.
De hoogtepunten en kippenvelmomenten in al die jaren zijn niet te tellen, de magische concerten met Tan Dun, de opwinding rond de talloze premières, Cello&Voice, de (gelukkig) steeds terugkerende fenomenen Queyras, Altsta
edt en Sollima, Bach&Breakfast, de 12 Cellisten van de Berliner Philharmoniker, 2Cellos, Apocalyptica, Anner Bijlsma 80 jaar, Cello & Film, Cello Coupé, Nomaden, Bang on a Can, Jordi Savall, Hello Cello, De Bestorming, de Hello Cello Dagen, de komst van jonge cellistjes uit El Salvador en uit het Palestijnse Vluchtelingenkamp Ayda, het Nationaal Cello Concours, de jonge talenten, CELLOFEST, Sgt. Pepper’s Lonely Cello Band… enzovoort, enzovoort.

Ik voel me een enorme geluksvogel. Na in de 80er jaren als klassiek gitarist de wereld te zijn overgetrokken en vervolgens vele prachtige jaren te hebben beleefd bij het Nederlands Blazers Ensemble, werd de Cello Biënnale, als mooist denkbare festival voor klassieke muziek, voor mij de apotheose van een lang leven in de podiumkunsten.
Ik ben Maarten heel dankbaar, Michaël -als de onmisbare derde van de Drie Musketiers-, en iedereen met wie ik mocht samenwerken om dit heerlijke festival telkens nog weer een beetje bijzonderder te maken, de fijne collega’s, het altijd ondersteunende bestuur, onze vrijwilligers, partners, begunstigers en fondsen.”

Artistiek directeur Maarten Mostert over het vertrek:
“Toen Johan mij vertelde dat de Cello Biënnale van 2020 zijn laatste zou zijn, begreep ik meteen dat hem van dat idee afbrengen kansloos zou zijn.
Niet dat ik het niet heb geprobeerd, maar als Johan iets belangrijks in zijn hoofd heeft is het bijna onmogelijk hem daarvan af te brengen…

Johans grenzeloze creativiteit en zijn vermogen om mensen en grootse plannen bij elkaar te brengen en daar ook nog de benodigde fondsen voor te vinden, zijn uniek in het culturele leven in Nederland. Dat Johan in 2010 bij de Cello Biënnale wilde beginnen, was voor mij een lang gekoesterde wens en een geschenk uit de hemel. De Cello Biënnale werd groter en groter en had enorme behoefte aan een zakelijk leider met ervaring en overzicht. En dat niet alleen, Johan heeft ook altijd artistieke ideeën die, samen met zijn sterke maatschappelijke betrokkenheid, veel aan de Cello Biennale hebben toegevoegd. Vele bijzondere sessies waar eindeloos veel ideeën over tafel gingen staan in mijn geheugen gegrift.”

Opvolging
Per 1 januari 2021 neemt Michaël Neuburger, al sinds 2011 werkzaam bij de Biënnale als hoofd productie en assistent zakelijk leider, de rol van zakelijk leider over van Johan. Vanaf dat moment is Maarten Mostert artistiek en algemeen directeur van de Cello Biënnale Amsterdam.